Er du klar for å gå live, men er ikke helt sikker på hvor du skal begynne? Her er en guide om hvordan du kommer i gang og hva du trenger for å gjøre det til et eventyr du kan være stolt av.

Live streaming er en av de mest populære formene for innhold på nettet i dag og har opplevd enorm vekst de siste årene. Nettsteder som Twitch.tv og YouTube har gjort det mulig for hvem som helst å bli en suksess online. Flere og flere mennesker ser på direktesendinger i dag enn tradisjonelle strømmetjenester, og trenden er stadig stigende.

Mange seere tiltrekkes de samme streamerne på grunn av underholdningsverdien deres. For eksempel ser de fleste på gamere som trener profesjonelt direkte på streamene sine. Det er likt å se Cristiano Ronaldo på treningsstudioet eller på banen, der du ser hvordan han forbedrer seg. Du får et unikt innblikk i det høyeste nivået av noe som mange aspirerer til i dag.

Hvorfor er direktesending så populært i 2021?

Hvis din egen oppfatning av direktesending ikke er at det opplever betydelig vekst, kan disse statistikkene overbevise deg:

  • Mennesker anser ikke lenger TV som viktig. Bare 42% av mennesker har i dag en kabeltilkobling for å se direktesendt TV.
  • Mens direktesendt TV minker i popularitet, øker direktesending. I husholdninger med strømmesenheter ser 19% av dem direktesendt innhold.
  • Seere ser 3 ganger flere direkte videoer enn forhåndsinnspilte.

Kilde: https://restream.io/blog/live-streaming-statistics/

Hvordan forbereder du deg for direktesending?

Fordi det er "live" sending, kan du tenke at det meste er improvisert og at du enkelt kan gå live uten en bestemt plan. Imidlertid er de fleste store streamere ikke uforberedte, ikke engang gamere. Hvis du er interessert i å sette opp en direktesending-kanal og ikke bare gjøre det som en hobby, anbefaler jeg sterkt å planlegge før du trykker på "live" -knappen:

  1. Planlegg: Hvis du vil at folk skal se på strømmen din, må du velge riktig tidspunkt. Det viktigste å vurdere er når målgruppen din er tilgjengelig for å se på strømmen din. For eksempel, hvis skolebarn er målgruppen din, kan dagtid og sen kveld kanskje ikke være den beste ideen.
  2. Finn din nisje: Hva vil skje på strømmen din? Direktesending har mange populære nisjer, og du må passe inn. For eksempel er gaming, musikk, sport og "IRL" streaming veldig populært. Du kan gå enda mer spesifikt ved å velge en underkategori innenfor en av disse kategoriene.
  3. Finn din målgruppe: Det kan være vanskelig å vite hva du skal strømme hvis du ikke vet hvem som ser på. Hvis du ikke kan definere målgruppen din, vil ikke innholdet for dem være tilfredsstillende. Innholdet ditt er levebrødet ditt, så du må vite hva målgruppen forventer av deg.
  4. Sett noen mål: Det kan være vanskelig å vite om du skal være fornøyd hvis du ikke setter noen mål for strømmen din. Det er ikke enkelt når du bare begynner, så kanskje begynn med veldig små mål. Sett mål for hvor mange ganger du vil strømme i en uke eller hvor mange seere du vil ha totalt etter en måned.
  5. Promoter: Lag litt støy for deg selv. Du har startet, og det er fantastisk. Del strømmen din i ulike Facebook-grupper og fortell vennene dine om den, overalt hvor du kan. De kan synes det er rart, men det er bra for strømmen din å ha folk som ser på, og ideelt sett engasjerer seg i chatten.

Hva er en grunnleggende streaming-oppsett?

For å komme i gang, er det noen essensielle elementer, og senere kan du krydre oppsettet med ekstra kule funksjoner. Her adresserer vi først de viktigste elementene som trengs for strømming. De fire nøkkelkomponentene består av et kamera, en mikrofon, strømmesoftware og en god internettforbindelse.

📷 Kamera

Kameraet er avgjørende fordi det lar seerne se deg. Teknisk sett kan du strømme live uten et kamera, men all forskning og data indikerer at en av de viktigste kravene fra forbrukerne er at streameren de ser på har et kamera. Du kan enkelt finne et kamera som gir utmerket kvalitet uten å sette en betydelig knekk i bankkontoen din.

Se vår srihome-webkamera

🎙 Mikrofon

Mens et kamera er viktig, er det ikke så avgjørende som en mikrofon. De fleste seere kan tåle et semi-godt bilde av deg, men hvis de må se deg strømme i timer med middelmådig lyd, vil det ikke være en suksess for publikummet ditt. Mikrofoner kommer i mange prisklasser, men først må du velge mellom en USB-mikrofon eller en XLR-mikrofon. Hvis du velger en XLR-mikrofon, må du huske at den også vil kreve et lydgrensesnitt. En god USB-mikrofon kunne være denne Audio-Technica AT2020, som gir utmerket kvalitet til en rimelig pris, eller denne "state of the art" Shure SM7B brukt av noen av de største streamerne.

👨🏽‍💻 Strømmesoftware

Strømmesoftware er koblingen mellom datamaskinen din og den valgte strømmeplattformen. Læringskurven her er bare litt brattere enn for eksempel å plugge en mikrofon inn i datamaskinen via USB. Jeg vil anbefale å bruke et par timer på å se 2-3 YouTube-videoer om programvaren du velger å bruke. Jeg vil anbefale OBS Studio eller StreamLabs, som er de mest brukte (og de er gratis).

🔌 Internettforbindelse

Det er nesten unødvendig å si at en god internettforbindelse er et must. Grunnen til dette er ganske enkel; du må overføre video og lyd direkte, og det krever en stabil tilkobling.

🔝 Topp det av

Live streaming kan bli en dyr hobby fordi du alltid kan gjøre strømmen din enda kulere. Enten det er kvaliteten på maskinvaren din eller omgivelsene dine når du strømmer. Det kan alltid bli villere. Det kan være noe som partylamper som du bruker når du gjør noe sprøtt på strømmen. Ringlys for å oppnå perfekt belysning på ditt vakre ansikt, eller lysskilt for å ha hengende i bakgrunnen. Bare fantasien setter grensene!

Hvor bør du streame innholdet ditt?

Nå som du har lagt opp en plan for din nye strøm og funnet utstyret for å gjøre direktesending mulig, kan du bare gå live? Ja, det kan du, men du bør sannsynligvis velge hvilken(e) plattform(er) du vil streame på og bestemme hvor mange du ønsker å være på.

Hvis du ikke har valgt en spesifikk nisje for strømmen din og vil nå så mange mennesker som mulig, er læringskurven veldig liten på YouTube, Facebook og Twitter.

▶ YouTube Live: Med både OBS Studio og StreamLabs kan du enkelt sette opp YouTube som en kanal å streame på og gå live.

▶ Facebook Live: Det er lurt å gå live på Facebook hvis du allerede har en liten følgerskare, venner og familie på Facebook, og du snakker til et mer generelt publikum. Det er også ganske enkelt å sette opp!

▶ Twitter Live: Hvis strømmen din involverer nyheter og oppdateringer, kan Twitter være plattformen for deg.

 

🎮 Spillstrømmer

Gaming og esports er de største sjangrene innen direktesending i dag. Dette betyr naturlig nok at det er dedikerte plattformer for gaming.

▶ Twitch: Twitch er klart den største spillplattformen der ute. Hvis du ikke er kjent med Twitch, kan det virke overveldende når du først kommer inn. Du finner praktisk talt alle spilltitler, kjente streamere og kjendiser som bruker det som en slags "talkshow-format". Twitch har også et fellesskap som krever noe kjennskap til sjargongen og å ikke bli påvirket av memer og troll i chatten.

▶ YouTube Gaming: Selv om plattformen ikke er like stor som Twitch, anses den som "enklere" for mange fordi det er YouTube, som alle kjenner til. Du kan finne mange lojale fans hvis du klarer å tiltrekke dem til YouTube.

▶ Facebook Gaming: Ditt tredje alternativ som gamer er Facebook Gaming, der du har muligheten til å nå direkte ut til personene du allerede har på Facebook.
 

📝 Kreative strømmer

Det er selvfølgelig også strømmer andre enn spillstrømmer. Faktisk har kreative strømmer begynt å fylle mer og mer av strømme-landskapet. I tillegg til Twitch, YouTube og Facebook, er det også dedikerte plattformer for deg som kreativ innholdsprodusent.

▶ Mixcloud: Hvis du vil strømme musikk og DJ-mikser direkte, eller hvis du vil starte en show eller podcast, kan Mixcloud enkelt være det riktige valget for deg!

▶ Picarto: Picarto er en plattform der kunstnere kan strømme direkte mens de viser frem sine kreative evner. Picarto er ikke enormt ennå, men det er en voksende trend i bruken av denne plattformen

 

👔 Forretningsstrømmer

Direktesending har fått mye popularitet de siste årene. Mange kaller dem "webinarer," og noen kaller dem direktesendinger - etter min mening er det ganske mye det samme. Det er en måte for noen selskaper å promotere merkevaren sin og utvide nettverket sitt gjennom kunnskapsdeling og anerkjennelse.

▶ LinkedIn Live: Det beste stedet å arrangere direktesendinger profesjonelt er LinkedIn. Selv om deres Live-plattform er relativt ny, tjener den sitt formål godt. Mange kan også bruke annen programvare for å arrangere sine direktesendinger, men nesten alle danske forretningsdirektesendinger blir markedsført på LinkedIn. Derfor forventer de fleste betydelig vekst på sin egen plattform.

 

Ideer for direktesendinger

Hvis du står fast og kanskje ikke vet hva du skal gjøre på direktesendingen din, er her noen populære forslag:

▶ Live-intervjuer og spørsmål og svar: Direktesending er perfekt for intervjuer og spørsmål og svar. Du kan enkelt gjennomføre et intervju uten å trenge den andre personen i rommet. Bare få dem inn via en Discord-tilkobling eller lignende og opprett en delt skjermvisning. Folk i chatten kan delta med spørsmål, noe som skaper en flott atmosfære.

▶ Direktesendte arrangementer: Folk elsker arrangementer, selv om de er virtuelle. Direktesend et arrangement som du eller selskapet ditt arrangerer, og la folk følge med.

▶ Podcaster: Flere og flere mennesker lytter til podcaster, og flere og flere ser verdien i å ha en direktesending som en podcast. Det vil si at en etablert podcast gjør direktesendinger, eller en etablert livestreamer lager en podcast. For eksempel, hvis du gjennomfører intervjuer, kan du gi ut lyden som en podcast etterpå.

▶ Produktlanseringer: Arranger en direktesending når nye produkter lanseres. Bruk muligheten til å demonstrere, svare på spørsmål eller holde konkurranser.

▶ "Bak kulissene": Lag en slags "bak kulissene" -titt på bedriften din, podcasten din eller strømmen din. Folk elsker å få et grundigere innblikk i noe de vanligvis ikke ville hatt tilgang til

Noen ekstra tips og triks for en vellykket strøm

Før jeg slipper deg løs for å erobre verden av direktesending, vil jeg gjerne dele et par tips og triks som vil gi deg en fordel over konkurrentene dine som akkurat har begynt.

💡 Grafikk kan få deg til å se ut som en proff: Hvis du har noen elegante grafiske materialer opprettet for din direktesendings landingsside, direktesending og sosiale medier fra begynnelsen av, vil du ha en enorm fordel over konkurrentene dine. Du vil fremstå seriøs og mye mer profesjonell enn du kanskje faktisk er i starten. Jeg anbefaler Fiverr.com som en flott og rimelig startløsning.

💡 Øv foran et kamera hver dag: Å snakke foran et kamera kan være angstfremkallende for mange. Derfor anbefaler jeg å filme en video av deg selv på telefonen din hver dag, der du bare snakker om noe trivielt. Du kan også bruke det til selvterapi, som en dagbok eller lignende, men med denne disiplinen er det bare øvelse som gjør mester.

💡 Glem alle mytene og ryktene du har hørt om direktesending: Du kan ha hørt noen enten gode eller dårlige rykter og myter om direktesending, folk i bransjen eller lignende. Glem dem alle. Du må danne dine egne meninger, relasjoner og alt i mellom helt på egen hånd. Det er bare du som kan gjøre din egen strømningsreise.

💡 Dykk ned i de nerdete detaljene: 80% av seerne på direktesendinger vil slutte å se hvis de har en dårlig opplevelse. Hvis du legger merke til denne trenden og ikke vet hva du skal gjøre, kan du dra nytte av å dykke ned i nerdete detaljer som bitrate, nøkkelrammeintervall, FPS, droppet rammer og videokodek for å fremtidssikre høy kvalitet for deg selv og strømmen din.

God strømming!