Mye har skjedd med hjemmestudioet de siste tjue årene. I dag er det fullt mulig å spille inn profesjonelle vokaler hjemme, selv med utstyr som ikke koster en formue. Hvis du følger disse tipsene og triksene, kan du spille inn vokalen til ditt neste hit!

1. Velg riktig mikrofon

God vokallyd starter med riktig mikrofonvalg. De to mest brukte mikrofontypene for vokaler er dynamiske mikrofoner og kondensatormikrofoner, og de har hver sine fordeler og ulemper. Det kan være enklere å begynne med en dynamisk mikrofon, da de er litt lettere å jobbe med i et rom som ikke er akustisk behandlet.


Dynamisk mikrofon

🎙 Fanger mindre av rommets lyd.

🎙 Mer "rå" og direkte.

🎙 Krever ikke +48v fantommating.

🎙 Klassikere: Shure BETA58A, Shure SM7B.

 

Kondensatormikrofon

🎙 Fanger mer av rommets lyd.

🎙 Mer glatt og "myk".

🎙 Krever +48v fantommating.

🎙 RØDE NT1-A, sE Electronics sE2200

Stereotypisk er mye rock og rap spilt inn med en dynamisk mikrofon, der den uoffisielle kongen er Shure SM7B eller SM7dB, mens "penere" vokaler ofte spilles inn med en kondensatormikrofon. Det er imidlertid viktig å merke seg at dette ikke betyr at rap ikke kan spilles inn med en kondensatormikrofon og en flott pop-vokal ikke kan spilles inn med en dynamisk mikrofon, for det kan absolutt gjøres.

I bunn og grunn er mikrofonen ditt verktøy, og de forskjellige modellene har forskjellige fordeler og ulemper og forskjellig grunnlyd - så kunsten er å velge en som passer til lyden du liker.

... Og ja, det kan ta litt tid å finne den perfekte ;)


Bonustips: Det er alltid en god idé med et popfilter foran mikrofonen din. Dette gjelder spesielt kondensatormikrofoner, men dynamiske mikrofoner kan også ha nytte av et popfilter i studioet.


Bonus-bonustips: hvis du velger en Shure SM7B, krever den mye forsterkning - se evt. vår omfattende SM7B-guide HER:

 

2. Eksperimenter med plassering

En mikrofon kan låte helt forskjellig avhengig av hvor den er plassert i et rom - og rommets akustikk påvirker også lyden. Dette skyldes at lyden mikrofonen fanger opp ikke bare kommer fra munnen - det kastes også lydbølger tilbake som refleksjoner fra vegger og vinduer.


Profesjonelle studioer har derfor rom der akustikken - og dermed refleksjonene - er 100% kontrollerte.


Du kan relativt enkelt "jukse" deg til bedre akustikk i hjemmestudioet. Du har kanskje sett at det finnes refleksjonsfiltre du kan plassere bak mikrofonen. Disse hjelper nettopp med å stoppe en del av refleksjonene, slik at vokalopptaket blir mer kontrollert.


Selv uten et dyrt refleksjonsfilter kan du gjøre mye hjemme. Hvis du spiller inn på soverommet, kan du prøve å åpne klesskapet og bruke klærne som bakgrunn for mikrofonen - det er kanskje ikke så elegant, men du vil bli overrasket over hvor mye det gjør for lyden! En sofa, seng, tykke gardiner hjelper også på akustikken i et rom.


Hvis du vil gjøre noe med lyden i opptaksrommet ditt, kan et enkelt stykke akustisk duk som henger 5 cm fra veggen også gjøre mye for klangen i rommet.

 

3. Spill inn 3-6 ganger og avslutt deretter

Når sangeren din er godt oppvarmet og har solid kontroll over teksten og melodien, kan du sannsynligvis fange hele talentet deres i løpet av de neste tre opptakene. Det kan være verdi i ytterligere opptak, spesielt hvis du ønsker å eksperimentere med mikrofonplasseringen eller i tilfelle sangeren blir distrahert eller mister rytmen. Mange ferdige vokalspor består av segmenter fra flere opptak.

Hvis en prestasjon er utmerket med bare en liten feil, kan du bare "lappe" den spesifikke delen der feilen oppstod, og unngå å kaste bort sangerens stemme på et helt nytt opptak.

 

4. Vent med effektene

Det finnes en rekke metoder for å forme vokaler, fra kompresjon til reverb og forsinkelse samt EQ. Det er ofte en fordel å vente med å gjøre mer enn en enkel EQ og reverb mens du spiller inn og vurderer opptakene - hvis vokalen fungerer med minimal behandling, kan den bli fantastisk når du er ferdig med å mikse.

 

5. Autotune

Det kan være vanskelig å holde fingeren borte fra autotune-knappen når du først begynner - spesielt når vi spiller inn vår egen musikk. Ofte kan vi bli altfor selvkritiske og lene oss for mye på teknologien for å rette opp tidsmessige og tonale feil.

Å overdrevent korrigere vokalopptak eller kvantisere prestasjoner på en altfor streng måte kan føre til en klinisk og følelsesløs innspilling. Det er vanligvis bedre å beholde noen av de menneskelige elementene, da dette kan resultere i en mer følelsesladet opptreden.


Med disse enkle rådene er du godt rustet til å spille inn vokaler til ditt neste prosjekt. Det morsomme (og skremmende) med å spille inn vokaler er at det ikke er noen regler - men gode verktøy og en god arbeidsflyt bidrar til å gi deg bedre opptak som er lettere å jobbe videre med når du skal mikse sporet ditt.


Lykke til i hjemmestudioet!