Dere skal planlegge et bryllup, men dere vet ikke hvor dere skal begynne?

Ikke bekymre dere!
I dette blogginnlegget vil jeg guide dere gjennom alt når det kommer til bryllupsforberedelsene. Vi skal se på alt fra de første overveielsene til de siste detaljene som vil gjøre deres store dag ekstraordinær.
 

Enten dere starter fra bunnen av eller allerede har noen ideer, er dette innlegget skapt for å inspirere og hjelpe dere med å skape rammene for det perfekte bryllupet. 
Det er mange ting å ta stilling til, så la oss komme i gang!

Legg et budsjett

Å sette et realistisk budsjett er nøkkelen. Jeg ville prioritere hva som er viktigst for meg og min partner. Et klart budsjett sikrer at vi får mest mulig ut av midlene uten å gå på kompromiss med ønsker og kvalitet.

Ifølge sydbank.dk koster kirkbryllupet, som er et bryllup som foregår som en gudstjeneste med bønner, salmer, bibellesninger, en vielsestale og velsignelsen i snitt 85.000 kr., mens festlighetene i forbindelse med en borgerlig vielse som er en vielse uten en religiøs seremoni beløper seg til omkring 26.000 kr. i gjennomsnitt. 

Dog vil prisen også komme til å avhenge av mange forskjellige faktorer.


Deretter ville jeg lage en huskeliste/budsjett med ting som skulle kjøpes og brukes til bryllupet:

  • Vielsesringer
  • Klær
    • Brudekjole
    • Klær til brudgommen
    • Evt. klær til barn/brudepiker og -gutter
  • Skjønnhet
    • Manikyr/pedikyr
    • Makeup
    • Frisyre
  • Trykksaker
    • Invitasjoner
    • Bordkort
    • Takk-kort 
  • Blomster
    • Brudebukett
    • Corsage (til brudgommen)
    • Blomsterarrangementer som dekorasjon
  • Bryllupsfesten
    • Lokale
    • Mat (inkl. serveringskostnader)
    • Drikkevarer
    • Bryllupskake/dessertbord
  • Underholdning
  • Dekorasjon (ekskl. blomster og trykksaker)
  • Bryllupsfotograf
  • Transport
  • Evt. overnatting (bryllupssuite)
  • Bryllupsreise
  • Øvrigt

 

Lag en gjesteliste

Det kan være en utfordrende oppgave å sette sammen den perfekte gjestelisten. Det er derfor viktig å finne balansen mellom å inkludere familie og venner samtidig som man overholder sitt budsjett og plassbegrensninger. Jeg har derfor laget noen ideer til hvordan man kunne skape rammene for den perfekte gjestelisten og atmosfæren på ens store dag. 

 

1. Prioriteringer: Hvem er viktige for en å skulle ha med til bryllupet? Dette kunne f.eks være familie, venner eller andre mennesker med stor betydning i ens liv.

 

2. Lag et utkast: En god start kunne være å lage en liste over alle menneskene man synes skal inviteres og det gjør ingenting om den er omfattende til å begynne med.

 

3. Kategoriser gjestene: For å skape oversikt kunne det være en god ide å dele listen inn i kategorier som f.eks. utvidet familie, familie, venner og bekjente.

 

4. Budsjett: Har man råd til å invitere alle menneskene, så er det jo bare fantastisk, men her er det viktig at det vurderes hvor mange mennesker man egentlig har råd til å invitere med til bryllupet. Dette skal være en hjelp til å snevre inn gjestelisten, så man kan ta noen realistiske beslutninger.

 

5. Prioritering innenfor kategoriene: Hvem er mest betydningsfulle og uunnværlige på ens bryllup og store dag, hvis det er begrensninger for hvor mange som kan inviteres. 

 

6. Familieproblemer/konflikter: Et punkt som taler for seg selv. Bryllupet skal handle om feiring av kjærligheten mellom 2 mennesker og ikke om alt mulig annet, så vær oppmerksom på eventuelle konflikter eller problemer i familien som kunne ødelegge eller sette en demper på dagen.

 

7. Den endelige listen: Dette er den listen dere vil bruke til å sende invitasjoner og planlegge deres bryllup. 

 

8. Endringer: Hold dere åpne for at noen gjester kanskje ikke kan delta eller at nye mennesker kan komme til. Det er derfor viktig å være fleksible og justere alt etter behov.

 

Dato, tidspunkt og sted

Dere må deretter fastsette dato, tid og sted. 


Dato og tidspunkt:

Når jeg setter datoen, ville jeg først og fremst være ute i god tid. Kanskje allerede et år i forveien.
Vi må helst ikke risikere at folk har lagt planer på den store dagen. Dessuten er det også viktig å finne det rette tidspunktet for når gjestene skal komme.

Jeg drømmer om et sommerbryllup, så en dag i juni eller juli ville være opplagt for meg! (Dette bestemmer dere selv 😉)

Sted: 

Det er også viktig å finne lokaler i god tid, så jeg kan rekke å booke dem før andre gjør det først. Her er jeg selvfølgelig oppmerksom på at lokalet passer til mengden av gjester jeg vil invitere. På den måten vil lokalet verken føles for tomt eller for fullt.
Når jeg vil holde mitt bryllup en sommerdag, kunne det også være superhyggelig å bruke det forhåpentligvis gode været utendørs, men det kommer med noen risikoer når man bor i Danmark. Så vær oppmerksom på dette!


Inviter gjester i god tid!

Og jeg kan ikke understreke dette nok. Det er super viktig å sende invitasjoner i god tid (et år før), så vi gir gjestene muligheten til å planlegge deres deltakelse. 

 

Planlegg mat og drikke

Når jeg skal planlegge mat og drikke til mitt bryllup, vil jeg først og fremst vurdere om jeg selv skulle stå for maten eller om jeg skulle betale for tjenesten. Det avhenger selvfølgelig av budsjettet og kanskje også hvor mange gjester som er invitert. 
 

Deretter er det også forskjellige måter å servere maten på. Hvis man ønsker et mer uformelt bryllup, kan man kanskje servere maten som en buffet, slik at folk selv kan gå opp og ta.  Jeg synes personlig at servering gjør bryllupet mer formelt, og det er kanskje også mer praktisk med servering hvis man har 50+ gjester. 

Det vil være en god ide å dra ut og prøve forskjellige menyer eller retter og se hva man føler for.

Når det er gjort, må jeg selvfølgelig også begynne å se på bryllupskaken. Det er en tradisjon at man har en bryllupskake, men jeg trenger ikke en stor og flott kake, da jeg synes de er veldig dyre, så jeg foretrekker en litt mindre kake. Kanskje baker jeg den selv for å spare penger.


 

Fotograf til bryllupet

Man vil selvfølgelig alltid gjerne sikre seg at en så stor dag blir bevart i form av bilder. Derfor tenker jeg å skaffe et godt kamera som kan ta ordentlige bilder, og så spør jeg bare onkelen min om han vil ta bildene - det pleier han å være flink til. Et godt tips er å høre rundt blant familie og venner om det er noen som sitter inne med et godt kamera.

Hvis jeg ikke hadde hatt et familiemedlem som var glad i å fotografere, ville jeg nok booket en fotograf som kan stå for fotograferingen gjennom kvelden. 
 

Deretter kunne en morsom ting til festen være å ha engangskamera liggende ved de forskjellige bordene, slik at man får en masse forskjellige og morsomme innspill fra folk.

 

Alt når det gjelder dekorasjon

I forbindelse med et bryllup er det selvfølgelig også en masse dekorasjoner som må være på plass både før og til bryllupet.


Før bryllupet

Invitasjoner er noe av det første som jeg ville sendt ut. Jeg vil gjerne ha en gjennomgående fargetema til mitt bryllup, og det tenker jeg at jeg starter med å vise ved bryllupsinvitasjonene. Jeg er selv glad i blått og hvitt sammen, så det er det jeg vil gå for. I forbindelse med mine invitasjoner, så kunne man lage takk-kortene - så er det gjort.

Dernest ville jeg kikke nærmere på dekorering av bil, som skal være på transporten fra kirken/rådhusplassen og til selve festen. Der pleier man jo typisk å pynte bilen med en masse ballonger eller blomster eller lignende, så folk kan se at dere har blitt gift.
 


Til bryllupet

Det er klart et must å ha pynt til sitt bryllup, så la oss se på hvilke muligheter for pynt det er. 

Å ha ballonger til et bryllup er med på å tilføre en morsom og festlig stemning, som på mange måter gjør dagen enda mer spesiell. Ballonger er en budsjettvennlig dekorasjonsmulighet som med sin brede utvalg av farger og former er med på å gi en visuell appell og imponerende effekt og de ser fantastiske ut på bilder. 

 

 

En rød løper kan være med på å skape en elegant og eksklusiv følelse, slik at man vet at man trer inn til noe spesielt og seremonielt. Dessuten står den røde fargen i kontrast til omgivelsene og kan tilføre en visuell appell, noe som igjen skaper en meget fotogen effekt til noen vakre bilder av brudeparet. De kan kjøpes i flere forskjellige lengder, så det er bare å velge akkurat den som passer til bryllupet.

 

 

Diskokulen er en kul rekvisitt til festen senere på kvelden og er et festlig og moderne twist, slik at det ikke blir så formelt det hele. Det visuelle elementet med lyset som danser på vegger og gulv gir en kul kontrast til mørkets skygger og vil garantert få satt i gang dansegulvet og være med på å skape en unik atmosfære. 

 

Det er selvfølgelig også viktig med noe diskolys. Når det koselige lyset slukkes og folk er ferdige med å spise, blir dansegulvet åpnet, og det krever et lysshow som holder folk på dansegulvet.



 

Jeg elsker Blomster og synes det er med til å gi noe liv og hygge til rommet i tillegg til å pynte. Blomster er alltid et godt tiltak når vi snakker om dekorasjon, så det skal være masse blomster i lokalet!



 

Som et godt minne vil jeg arrangere en fin gjestebok, som gjestene kan skrive i. Det er hyggelig å se tilbake på, slik at man kan se hvilke gaver man har fått, og søte hilsener fra gjestene.
 


 

I tillegg skal det være bordkort. Jeg synes det er en viktig del av borddekorasjonen at bordkortene er fine og passer inn.
 

 

 

Skal det være en DJ eller live musikk?

Musikk til bryllupet er avgjørende for stemningen. Her kan man utforske ulike muligheter, og det kommer også an på hva ens budsjett er.
 

Live musikk: 

Som sagt er musikken essensiell for enhver fest, og med det rette bandet vil man kunne skape en kul stemning der det virkelig er liv og røre samtidig som musikken gir et unikt preg fremfor den vanlige Spotify-spillelisten. I tillegg kan bandet føle publikums energi og deretter tilpasse låter og stil.

Prisene på live band er veldig varierende og kan variere fra alt mellom 5 000-30 000+ kroner. Til den prisen får man jo i tillegg til musikken også underholdningsverdi i form av bandmedlemmene, som interagerer med gjestene, danser og opptrer. I tillegg er disse bandene profesjonelle og har typisk kvalitetsutstyr som sikrer at lyden er av høy kvalitet og passende for bryllupet.

 

DJ:

Det klassiske er å leie en DJ. Jeg ville nok gå for DJ-løsningen.
Det gode med en DJ er at de vanligvis er flinke til å føle stemningen på bryllupet. Dermed kan de tilpasse musikken til situasjonen og gjestene. Eventuelt kan du leie DJ-en til senere på kvelden og lage en spilleliste selv til middagen for å spare penger. 
 


Velg det riktige lydutstyret:

Hvis jeg skulle gå for noe lydutstyr, måtte det være noe godt og profesjonelt lydutstyr, slik at man er garantert at musikken ikke vil skurre eller bli for lav.
Et godt forslag kunne være en av disse for eksempel "Yamaha Stagepas 600BT PA Høytaler Anlegg", som er et anlegg som sikrer en profesjonell lyd.
 

 

I tillegg synes jeg det bør skaffes en mikrofon til bryllupet!
Det kommer helt sikkert til å være flere taler samt underholdning som gjestene har laget, og det kan bli litt bryderi uten en mikrofon.
Et godt forslag kunne for eksempel være "Shure SM58 LC Sang Mikrofon" eller en av disse.
 

 

Underholdning

Det er veldig forskjellig fra bryllup til bryllup om man ønsker å ha underholdning, og om det er plass til det i budsjettet. Det er selvfølgelig en rekke gratis underholdningstilbud i form av leker og taler, som man alltid ser på bryllup.

Her er noen av mine favoritter når det gjelder underholdning til bryllup:
 

  • Komiker:
    Jeg kan absolutt anbefale en komiker. Det er super morsomt og et godt innslag, og komikere er flinke til å lage en personlig show til akkurat deres bryllup.

 

  • Karaoke:
    Dette er også et morsomt tiltak, som helt klart vil bli tatt godt imot senere på kvelden når gjestene har fått litt vin innabords. Karaoke er alltid en hit. 

 

  • En selfie-boks:
    Sikkert vinner senere på kvelden. Sett opp boksen nær dansegulvet, så vil det garantert komme mange festlige og morsomme bilder dagen etter.

 

Hvilke tradisjoner er det til bryllup?

Mange danske brylluper er omgitt av en rekke overtroiske tradisjoner som går tilbake i tid. Her kan vi sammen få styr på dem alle? Det kan være både morsomt og interessant å ha de gamle tradisjonene i bakhodet, særlig hvis man er litt overtroisk som jeg og gjerne vil sikre at ingenting går galt i det fremtidige ekteskapet. 🤞

 

  • Noe rødt:
    En ofte oversett, overtroisk tradisjon er at bruden skal ha på seg noe rødt. Dette symboliserer kjærlighet og lidenskap i ekteskapet og sies å holde onde ånder borte.

 

  • En mynt i skoen:
    En mynt i brudens høyre sko sørger for at brudeparet aldri kommer til å mangle penger. Den gjemte mynten kan også fungere som et sikkerhets­skjold mot eventuelle aggressive beilere.

 

  • Noe gammelt, noe nytt, noe lånt & noe blått:
    Den gamle tradisjonen som sier at bruden skal ha noe gammelt, noe nytt, noe lånt og noe blått, er også en viktig del av bryllupet.

 

  • Været på og opp til bryllupsdagen:
    Ifølge gammel overtro er været på selve bryllupsdagen avgjørende for ekteskapet. Solskinn og godt vær signaliserer et langt og lykkelig ekteskap, mens stormvær antyder et stormfullt forhold.

 

  • Brudebuketten:
    Blomstene i brudebuketten må ikke visne før etter bryllupet, da det ellers betraktes som et varsel om ulykke.

 

  • Brudekjolen:
    En kommende brud bør unngå å sy sin egen brudekjole ifølge gammel overtro. Hvert sting i kjolen sies å bli til en tåre i ekteskapet. Dessuten skal det siste stinget tas på selve bryllupsdagen.

 

  • Brudesko:
    Bruden bør betale for sine brudesko med kobbermynter ifølge gammel overtro. Skoene må ikke være en gave fra brudgommen og skal være nye. Ekteskapet kan ifølge overtroen gå i stykker hvis ikke skoene gemmes.

 

  • Brudevals:
    Brudevalsen symboliserer overgangen fra ugift til gift og skal danses før midnatt på bryllupsdagen.

 

  • Dørterskelen:'
    Brudgommen skal bære bruden over dørterskelen etter bryllupsfesten, symboliserende overgangen til et nytt liv uten dårlige ting fra fortiden.

 

  • Boksene:
    Lyden av tomme bokser skremmer onde ånder bort fra brudeparet, noe som sikrer et fredfullt liv.

 

  • Kaken:
    Alle gjestene må smake på bryllupskaken for å unngå uhell i fremtiden for brudeparet.

 

  • Klippe strømper og slips:
    Brudgommen skal klippe sine strømper etter brudevalsen som symbol på at han ikke lenger trenger å imponere andre kvinner.

 

  • Klippe brudens slør:
    Jo flere biter av sløret som blir revet, jo mer lykke sies det å være i ekteskapet.

 

  • Myrter:
    Bruden skal bære myrter, som symboliserer jomfruelighet og uskyld, og de må ikke mistes, da det kan bringe ulykke.

 

  • Ringer:
    Forlovelsesringen skal bæres på venstre hånd nærmest hjertet. Det sies at den som først setter ringen under vielsen, får makten i ekteskapet.

 

  • Ris:
    Riskasting symboliserer fruktbarhet og ønsker om en god fremtid.

 

  • Natten før bryllupet:
    Tradisjonen sier at brudeparet skal sove hver for seg natten før bryllupet for å unngå uhell.

 

Klar til bryllup

Jeg håper at du har latt deg inspirere av dette innlegget og føler deg klar til å planlegge ditt b ryllup. Så er det bare å komme i gang. Lykke til!